FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/07/2006

Skillnaden mellan egen nyttjanderätt och full nyttjanderätt

Vad är det för skillnad mellan - egen nyttjande rätt och full nyttjande rätt.

Lawline svarar

Hej! Det är lite oklart vad du menar. Du kanske tänker på fri förfoganderätt och full äganderätt. Fri förfoganderätt är då man som efterlevande make får förfoga över sin döda makes pengar under sin livstid, men man har inte rätt att t.ex. testamentera bort dem. När det gäller full äganderätt finns inte detta krav. Hör gärna av dig igen om det var något annat du menade. Mvh
Magdalena ÅhlbergRådgivare