Inbördes testamente

2 väninnor äger ett sommarhus och vill vid den enes frånfälle testamentera sin del till den andre.

Skall ett gemensamt testamente skrivas eller skall

båda skriver varsitt?

Vad skall det heta?

Lawline svarar

Hej,

tack för din fråga! Det man kan göra i en situation som denna är att upprätta ett inbördes testamente. Ett inbördes testamente innebär att två eller flera personer ömsesidigt upprättar ett testamente till förmån för varandra. I testamentet kommer man helt enkelt överens om att den av parterna som överlever den andra får arvsrätt till den andres kvarlåtenskap som finns angiven i testamentet.

Ett inbördes testamente ska upprättas på samma sätt som ett vanligt testamente. Detta betyder att det ska vara skriftligt samt att två vittnen ska närvara då de som upprättar testamentet skriver under detta, se 10 kap. 1 § Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K10.

Med vänliga hälsningar,

Ulrika LundgrenRådgivare