Straff för falsk påskrift.
Fråga
Hej! Om en kille på 17 år har använt en annans persons ID kort och skrivit under en böter från kollektivtrafiken i denna personens namn, vad är det värsta som kan hända? Kan man komma ut ur detta på något sätt?
Svar
Hej tack för din fråga,
Personen i fråga kan ha gjort sig skyldig till bedrägligt beteende, alternativt bedrägeri och/eller missbruk av urkund. Det är svårt att ge en prognos om vad påföljden skulle kunna bli. Med beaktande av brottets art och gärningsmannens ålder är böter, eventuellt i kombination med någon form av samhällstjänst trolig.
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning