FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/09/2009

Straff för falsk påskrift.

Hej! Om en kille på 17 år har använt en annans persons ID kort och skrivit under en böter från kollektivtrafiken i denna personens namn, vad är det värsta som kan hända? Kan man komma ut ur detta på något sätt?

Lawline svarar

Hej tack för din fråga, Personen i fråga kan ha gjort sig skyldig till bedrägligt beteende, alternativt bedrägeri och/eller missbruk av urkund. Det är svårt att ge en prognos om vad påföljden skulle kunna bli. Med beaktande av brottets art och gärningsmannens ålder är böter, eventuellt i kombination med någon form av samhällstjänst trolig.
Fredrik HanssonRådgivare