STRAFFRÄTTPåföljder
23 september 2009

Straff för falsk påskrift.

Fråga

Hej! Om en kille på 17 år har använt en annans persons ID kort och skrivit under en böter från kollektivtrafiken i denna personens namn, vad är det värsta som kan hända? Kan man komma ut ur detta på något sätt?

Svar

Hej tack för din fråga,
Personen i fråga kan ha gjort sig skyldig till bedrägligt beteende, alternativt bedrägeri och/eller missbruk av urkund. Det är svårt att ge en prognos om vad påföljden skulle kunna bli. Med beaktande av brottets art och gärningsmannens ålder är böter, eventuellt i kombination med någon form av samhällstjänst trolig.