FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/06/2006

Min makes rätt till arv efter mina föräldrar?

Hej! Om den ena av mina föräldrar avlider, har min make redan då rätt till min del av arvet genom sin giftorätt/arvsrätt? Kan han från den kvarstående av mina föräldrar kräva "sin" del av arvet som min make? Är inte arvet min egendom tills jag dör eller vid eventuell skilsmässa? Under förutsättning att inga papper finns skrivna.

Lawline svarar

Hej, Förutsatt att dina föräldrar är gifta när den ene av dem avlider ärver den efterlevande maken den avlidne före dig som bröstarvinge. Du ärver således inte förrän båda dina föräldrar avlidit, förutsatt att inget testamente finns. Din make har därav ingen möjlighet att under dessa förutsättningar ”kräva” någon del av arvet. Detta regleras i Ärvdabalkens (1958:637) tredje kapitel, se http://www.lagen.nu/1958:637. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare