FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/09/2009

Arvsskifte - skiftesman

Hej! Vi är tre syskon som står inför ett arvsskifte efter vår far. Nu hotar en av syskonen att inte skriva på pga att han påstår att en av oss lånat pengar för 13-14 år sedan av vår far det finns inga lånepapper skrivna och ett av syskonen vet att det inte var ett lån utan en gåva, han menar på att dessa ska den som lånat pengarna ha mindre men vi två andra menar att vill han tjafsa om detta får han ta det personligt och inte blanda in det i arvskiftet. Vad händer om han vägrar skriva på och vad kan vi göra????

Lawline svarar

Hej! Enl. 23 kap 1 § ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637) så ska arvskifte förrättas av arvingar och universella testamentstagare. Över arvsskiftet ska det upprättas en handling som skrivs under av dödsbodelägarna, 23 kap 4 §. Om dödsbodelägarna inte kan komma överens om arvsskiftet så kan varje delägare i dödsboet begära om att rätten ska förordna en skiftesman, 23 kap 5 §. Arvode och ersättning till skiftesmannen skall betalas av dödsboet och detta kan bli dyrt. I slutändan kommer ni nog alla förlora på att inte lösa detta själv men om han vägrar så finns det som sagt alltid möjlighet att begära om en skiftesman. Vänligen
Bo OlssonRådgivare