Särkullebarns rätt till laglott vid testamente

Hej

Jag har funderingar kring hur ett testamente påverkar möjligheten för särkullebarn att få ut sin laglott.

Jag har träffat en person vars far avlidit. Fadern har varit omgift och tillsammanas med sin nya fru fått 5 gemensamma barn.

Fader upprättade ett inbördes testamente med den nya frun med lydelsen:

....vår yttersta vilja och testamente att den som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap.

Efter bådas död skall kvarlåtenskapen tillfalla våra barn... och så namnges deras 5 gemensamma barn ej särkullebarn.

Vad våra bröstarvingar erhåller i arv efter oss skall utgöra deras enskilda egendom.....

Min fråga är räcker det att man som särkullebarn kräver att få ut sin laglott nu och bara skriver under att man tagit del av testamentet. Eller krävs det att man väcker klander mot testamentet.

Min tolkning av testamentet är att man försöker göra särkullebarnet arvslös. Är det möjligt ??

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Ett testamente som är fördelaktigt för efterlevande make är giltigt mot arvingar men kan aldrig inskränka särkullebarns rätt till laglott. Således är särkullebarn alltid berättigad till att få ut sin laglott omedelbart, i den mån det inte inskränker på efterlevande makes rätt enligt stora basbeloppsregeln. Detta framgår av Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637.

Ett testamente som är giltigt enligt Ärvdabalken kan alltså komma att åsidosättas i de fall det inskränker särkullebarns rätt. Laglotten utfaller dock inte automatiskt och således krävs att personen ifråga begär jämkning alternativt klandrar testamentet. Detta måste ske inom 6 månader från det att denne delgivits testamentet. Ett godkännande av testamentet ses nämligen som ett avstående från rätten till laglott.

Någon formell prövning av rätten till laglott sker inte utan laglotten utgår redan på begäran att få ut den.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare