FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/05/2009

Utlandsresa med barn vid gemensam vårdnad

Måste det göras ett intyg då en förälder( fadern= boförälder) vill ta med sin två-åring på en veckas greklandsresa med släkten - föräldrarna har nyligen separerat?

Lawline svarar

Hejsan, Tack för Din fråga! Det finns inget krav på utfärdande av intyg för att du ska kunna ta med ditt barn på utlandsresan. Däremot så krävs båda vårdnadshavares medgivande vid utfärdande av ett pass till ett barn under arton år, detta enligt 7 § p. 2 passlagen (se https://lagen.nu/1978:302). Allt som krävs för att du ska kunna ta med ditt barn på utlandsresan är alltså ett giltigt pass. Med vänliga hälsningar,
Andreas MalmbergRådgivare