FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/10/2009

Sambon vägrar flytta efter att förhållandet upphört

Sambo vägrar flytta efter att förhållandet tagit slut. Båda samborna står på kontraktet, de har 2 gemensamma barn, mamman anser sig ha större rätt o behov av att bo kvar med barnen. Pappan har överlåtit vårdnaden till mamman skriftligen för flera år sen. Pappan har dessutom en psykisk sjukdom, diagnos om ADHD finns skriftligen. Krävs bodelning? Vad kan mamman göra då han vägrar flytta o fortsätter att försöka kontrollera mamman vart hon än går, vad hon än gör? Avhysning o handräckning av polis? Besöksförbud?

Lawline svarar

Hej,

Bodelning

Enligt sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) utgör sambors gemensamma bostad samboegendom om den har förvärvats för gemensam användning, är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål.

Då sambon vägrar flytta ut när samboförhållandet har upphört kan man begära bodelning för att fördela samboegendomen samborna emellan. Den som bäst behöver sambornas gemensamma bostad och bohag kan då få överta hela hemmet om det anses skäligt och han eller hon ersätter den andre för värdet av det som övertas. En begäran om bodelning ska göras inom ett år, och bodelningen görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde.

På ansökan av ena sambon ska domstolen bestämma vem av samborna som ska ha rätt att bo kvar i en bostad som utgör samboegendom till dess att bodelning har gjorts. Domstolen får därvid också för samma tid, på begäran av någon av samborna, förbjuda samborna att besöka varandra.

Besöksförbud

När det gäller besöksförbud enligt lagen om besöksförbud (https://lagen.nu/1988:688) får förbud meddelas för en person att besöka eller på annat sätt ta kontakt med en annan person eller att följa efter denna person (besöksförbud), om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om sådan risk föreligger skall särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot den andra personens liv, hälsa, frihet eller frid. Kan syftet med ett besöksförbud tillgodoses genom någon mindre ingripande åtgärd, får förbud inte meddelas.

Ett sådant besöksförbud får även avse ett förbud att uppehålla sig i en bostad som brukas gemensamt med annan, om det på grund av särskilda omständigheter finns en påtaglig risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot en sammanboendes liv, hälsa, frihet eller frid (besöksförbud avseende gemensam bostad). Ett sådant besöksförbud får dock endast meddelas om skälen för ett sådant förbud väger väsentligt tyngre än det intrång eller men i övrigt som förbudet innebär för den som förbudet avses gälla, och den som förbudet avses skydda förbinder sig att medverka till att den mot vilken förbudet avses gälla i rimlig utsträckning får tillgång till sina personliga tillhörigheter.

Med vänliga hälsningar,

Sara HanssonRådgivare