FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/03/2009

Återbetala förskott på arv som överstiger arvslotten?

Om min mamma tidigare under åren fått förskott på arv som överstiger laglotten som jag nu får efter min borgångna mormor, kan jag då bli skyldig dödsboet ? Min mamma har gått bort och jag har nu en väntande boupteckning efter min bortgångna mormor där jag går in i min mammas ställning. Jag har inte fått ngr pengar från min mormor.

Lawline svarar

Hej! Det förskott på arv som din mamma fått av din mormor är du nu skyldig att avräkna mot din arvslott, 6 kap. 6 § 1 st. ÄB. Däremot är du som huvudregel inte skyldig att återbära den del av förskottet som överstiger arvslotten , 6 kap. 4 § ÄB. Så länge det inte kan visas att din mormor avsett att förskottet skulle återbäras till den del det översteg arvslotten behöver du alltså inte oroa dig för att bli betalningsskyldig till dödsboet efter din mormor. M.v.h.
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare