FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/03/2009

Vårdslöshet i trafik kontra rattfylla

Hej! Min sambo smällde in ett träd¨på ett villaområde en natt då han skulle skjutsa en kompis på fest. Han blev fastklämd o ska då ha tagit kompisens whiskeyflaska o svept, sedan blev han medvetslös. Ambulans o brandkåren var snabbt på plats men för polisen tog det ca 20 min. Han blev kallad på förhör ang. misstanke om grov rattfylla o vårdslöshet i trafiken. Han var även ett par månader efter det inne på ett kompletterande förhör. Han fick nu brev från åklagaren att förundersökningen ang. vårdslöshet i trafiken lagt ned men att misstanke om rattfylleri kvarstår. Är detta positivt? Eller anser dom att det ligger större anledning att döma honom för rattfylleri? Han har inte blivit kallad till tingsrätten än... Tack!

Lawline svarar

Att misstankarna kring vårdslöshet i trafik avskrivits har ingen inverkan på bedömningen av en eventuell rattfylla. Att avskrivande av ett möjligt brott ger med andra domstolen ingen större anledning att döma för ett annat brott. Varje brott skall bedömas enskilt, detta gäller även om två brott är kopplade till samma handling. Vad gäller en eventuell dom för rattfylla framgår inte av frågan vilka omständigheter som ligger för handen. Man kan dock tänka sig att en domstol skulle bedöma argumentationen kring att whiskey förtärts efter det att olyckan inträffat som tämligen orimlig och inte särskilt trovärdig. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare