Depositionsavgift betalades till fel konto

Hejsan. Jag betalade en depositionsavgift på 5000kr för en lägenhet som jag flyttade ut från i oktober 2006 och som jag aldrig fick tillbaka. Ägarinnan till lägenheten påstår att hon varit på banken och överfört pengarna till mig, men att pengarna överförts till fel konto.

Hur går jag tillväga för att få tillbaka mina pengar?

Jag har alla kontrakt kvar men är osäker på om min bank har kvar kontohistoriken så att jag kan styrka att pengarna aldrig kom in på mitt konto. Jag har dock kvar alla mail där hon uppger att pengarna satts in på fel konto.

Lawline svarar

Hej!

Så tråkigt att pengarna råkat föras över till fel konto! Som tur är verkar som om du har ganska bra bevisläge för att hon är skyldig dig pengar. Det är den som påstår att betalning har erlagts som har bevisbördan för detta. Du bör därför på nytt vända dig till henne och begära betalt.

Om hon vägrar betala kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Läs mer http://www.kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/villfabetalt.4.7b610ded10741da92fa8000822.html . Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare