FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/09/2005

Lagligheten av vintillverkning hemma

Är det tillåtet att tillverka vin hemma? Det är ju olagligt att bränna sprit..

Lawline svarar

Att bränna sprit hemma är olagligt medan vin och öl är tillåtet för eget bruk. Definitionen av sprit är enligt alkohollagen vätska som innehåller alkohol i en större koncentration än 2,25 volymprocent. Öl, starköl och vin anses inte räknas som sprit och faller utanför förbudet. Vad som i sin tur räknas som vin är alkoholdryck framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker om de innehåller högst 22 volymprocent alkohol och inte utgör spritdryck, starköl eller öl.
Rådgivare