FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/09/2009

Rattfylla pga hasch

ja rökte på o kört daen efter o jobbar mekaniker måste ha körkort ja har ej haft körkortet länge. de första gången ja råkade röka på för ja va full visste ej att de va hash. hur länge drar de körkortet?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår har du blivit tagen för rattfylla enligt 4 st 1,2 § lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Beroende på om du var tagen pga att du hade alkohol kvar i blodet eller hasch. Som jag förstå det täcks hasch in under betäckningen narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64). Är så fallet kommer ditt körkort näst intill säkert dras in mellan två till tolv månader. Dock om du har prövotid vilket är möjligt då du säger att du inte innehavt ditt körkort särskilt länge så måste du ta om ditt körkort på nytt. Om jag missuppfattat frågan var vänlig och återkom till mig. lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott hittar du https://lagen.nu/1951:649 narkotikastrafflagen (1968:64) hittar du https://lagen.nu/1968:64 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare