FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/12/2008

Särkullbarns arvsrätt

Jag är enda barnet med en omgift pappa , mamma dog -87 pappa dog i år vet ej om testamente,äktenskapsförord finns nya frun lever. Vad händer ?

Lawline svarar

Hej, När din mamma dog gjordes en bodelning där din mammas och din pappas egendom lades samman och delades lika. Därefter tilldelades din pappa din mammas del med fri förfoganderätt. Det innebär att du nu vid din pappas död kommer få den del av din mammas arv som finns kvar i så kallat efterarv. Du har rätt till hela denna del oavsett om din pappa är omgift eller ej. Då du ej är din pappas och hans nya frus gemensamma barn är du din pappas s.k. särkullbarn. Detta innebär att du har rätt till hela din pappas kvarlåtenskap såvida han ej upprättat något testamente. Har han skrivit ett testamente har du ändå som särkullbarn alltid rätt till laglotten, vilket är hälften av arvslotten. Laglotten har du alltså rätt till oavsett vad som stadgas i ett kanske befintligt testamente. Arvslotten är hela din pappas kvarlåtenskap och laglotten är då hälften av denna. Som exempel:. Om din pappa har en kvarlåtenskap på 500 000 kr och testamenterat bort hela denna summa till sin nya fru har du trots detta rätt till 250 000 kr, då detta är din laglott. (hälften av arvslotten). Har han ej skrivit något testamente överhuvudtaget är du berättigad till 500 000 kr, vilket då är hela din arvslott. Du måste dock bevaka din rätt till laglott för att få ut denna. Detta gör du genom att jämka testamentet. Regler om det finner du i 7 kap 3 § 1 st Ärvdabalken som du hittar https://lagen.nu/1958:637#K7 Med vänlig hälsning
Rådgivare