FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/10/2008

Falska anklagelser

Hej Jag läser mycket om vad som sker när någon granne uppträder störande. Men vad gör man om man blir anklagad av en granne som påstår sig bli störd, och det är rena lögner? Min styrelse är informerad att grannen under mig har blivit störd av mig - men hennes detaljer gäller ljud som inte stämmer med mitt liv. Styrelsen står på "min sida" och vet att hon lever i sin egen verkligehet, men ska jag då behöva bli utskälld när hon mår dåligt? Ex. hon blir störd fredag morgon kl. 5 av min pojkvän (säger hon till mig) men just den dagen sov jag ensam i lägenheten och steg upp först kl. 8. Grannen tror ju inte på mig när jag säger att hon inte har rätt. Vilka rättigheter har jag att försvara mig när jag blir anklagad? Och framförallt att slippa bli oskyldigt anklagad av någon som mår psykiskt dåligt?

Lawline svarar

Hej! Det framstår onekligen som att Du befinner dig i en, för alla inblandade, beklaglig situation. Jag är lite osäker på vad Du menar med vilka rättigheter Du har att försvara Dig. Om jag utgår från de medel som finns att tillgå från rättssytemets sida så får jag tyvärr göra Dig besviken genom att säga att det troligen inte finns så mycket att tillgå utifrån min tolkning av situationen. Om Din granne skulle attackerat dig, antingen fysiskt eller verbalt, så fort Du gick utanför dörren så skulle jag kunna tänka mig det som en grund för en talan om misshandel enligt kap 3, 5 § i brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700 . Om grannen istället hade spridit elaka rykten om Dig för att t.ex. få styrelsen att utesluta Dig eller liknande så skulle detta kanske kunna givit upphov till en talan om förolämpning eller förtal enligt 5 kap i brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700. Jag vill på intet sätt förringa det som pågår och jag tycker definitivt att det kan vara värt att tala med den lokala polisen för att se om de kan komma och prata med Din granne eller har någon annan idé om hur situationen kan lösas. Dock ser jag inte att händelserna direkt faller in under några straffbelagda gärningar i brottsbalken och tror därför inte att lagen har så mycket att erbjuda i nuläget. Med vänlig hälsning
Ida ForssRådgivare