FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/10/2008

Samhällstjänst

Hej på er.. Min son 17år, har fått samällstjänst och böter? läser text-tv här idag att man väljer samhällstjänst eller böter.. Är han fel dömd? och hur går jag till väga nu?

Lawline svarar

Hej, Lagligt sätt finns det inget hinder att kombinera samhällstjänst med böter. Samhällstjänst är dock ingen påföljd utan påföljden är villkorlig dom eller skyddstillsyn som sedan kan förenas med samhällstjänst. Man kan vidare kombinera detta med böter om det anses mer förenligt än fler timmars samhällstjänst. Din son har alltså ej blivit felaktigt dömd. För att överklaga en dom skall man vända sig till den domstol som dömt ut påföljden Med vänlig hälsning
Rådgivare