FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2008

Förskott å arv är misstänkt förskingring

Hej! Min sambos farfar gick bort nyligen och de enda arvtagarna är hans dotter och son. Boupptäckningen är precis avklarad och efteråt har nu min sambo och hennes bror (de hjälper sin pappa som är blind och rullstolsburen) upptäckt konstigheter i kontouttdraget för farfarns sista kvartal, som för övrigt var det enda uttdraget som redovisades av dottern som skött ekonomin åt farfarn under hans sista halvår i livet . Min sambos sida har från banken begärt och fått kontouttdrag från årets början och blev smått chockade. Sedan dottern tog över ekonomin (ca ett halvt år tillbaka)har hon ordnat ett bankomatkort och systematiskt länsat farfarns konto på över hundra tusen kronor inom loppet av ett par månader. Nu säger hon att farfarn ville att deras sida skulle ha pengarna, att uttagen är födelsedagspresenter och gåvor till dem. Fråga: Hjälper en polisanmälan? Har sonen rätt till hälften av pengarna? Kan man begära skadestånd?

Lawline svarar

Hej, jag rekommenderar att ni polisanmäler dottern för att få klarhet i om hon gjort sig skyldig till förskingring. Även om det skulle stämma att det var farfaderns vilja att hans dotter skulle ha pengarna i gåva, räknas gåvan sannolikt som förskott å arv och skall avräknas på dotterns del av arvet. Din sambos fars rätt till arv påverkas alltså därav. Regler om förskott å arv hittar du i Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K6 . Talan om återbäring av gåvorna måste väckas inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren avslutades, se Ärvdabalken 7:4. Med vänlig hälsning,
Miranda BergRådgivare