FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/04/2006

Samtycke vid misshandel

Om två personer som träter bestämmer sig för att "göra upp" fysiskt, och det efter det inkommer en anmälan om misshandel, hur behandlas sånt? Jag hade nämligen ett argument på krogen som urartade, vi gick ut, han lämnar över sin kavaj till sin vän därefter gör han ett utfall mot mig, varvid jag försvarar mig. Polis anländer på platsen och en anmälan görs enbart mot mig, för att den andra personen blöder i ansiktet och jag har inga synliga fysiska skador. Finns det nåt som heter "i samtycke" eller vad är praxis vid såna här "dansbaneslagsmål"?

Lawline svarar

Hej! Enligt 24 kap 7 § BrB utgör en gärning som någon begår med samtycke från den mot vilken den riktas brott endast om gärningen, med hänsyn till den skada, kränkning eller fara som den medför, dess syfte och övriga omständigheter är oförsvarlig. I NJA 1993 s 533 som handlade om två skolpojkar som börjat bråka på lek under en rast uttalade HD att: "När två ungdomar inlåter sig i bråk med varandra följer därav att båda är inställda på att ofreda den andre och i någon utsträckning tillfoga varandra smärta och ringare övergående skador, tex i form av blåmärken och mindre svullnader. Så länge bråket eller slagsmålet hålls på den nivån, får det anses ligga i situationen som sådan att det inte kan bli fråga om ansvar för ofredande eller misshandelsbrott. Att det förhåller sig så beror på allmänna straffrättsliga grundsatser om samtyckes ansvarsbefriande verkan."
Christina WeilanderRådgivare