FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/05/2006

Möjlighet till uppskov med straffverkställighet

hej. har gjort mig skyldig till skyddande av brottsling. 3månaders fotboja ska jag få i sommar. undrar om det går att få efter sommaren. för jag har en dotter med ensam vårdnad om som inte skulle få nåt sommarlov som hon längtat till från förra sommaren. jag mår inte så bra om jag skulle göra så att hon inte får ha ett vanligt sommarlov. skulle vilja veta vad lagen säger. skulle ju inte vara så svårt att ta det efter sommaren istället. mvh Gustav.

Lawline svarar

Hej! Elektronisk fotboja är att se som jämngod ersättning till fängelsestraff. Själva verkställigheten av domen regleras i lagen om beräkning av strafftid. I 12§ står: Om särskilda skäl föreligger med hänsyn till den dömdes hälsotillstånd, arbets- eller utbildningsförhållanden eller andra omständigheter, får Kriminalvården på ansökan av den som dömts till fängelse och icke är häktad bevilja uppskov med verkställigheten under viss tid, högst sex månader från den dag då domen enligt vad ovan är föreskrivet i denna lag får verkställas. Föreligger synnerliga skäl får uppskov beviljas under ytterligare högst sex månader. Visar den dömde att han har gett in ansökan om uppskov sist den dag då han enligt 10 § första stycket senast skulle ha inställt sig vid kriminalvårdsanstalt och har uppskov inte tidigare sökts i målet, skall verkställigheten anstå i avvaktan på Kriminalvårdens beslut. Tidsgränsen som nämns i 10§ första stycket är den dag då Kriminalvården bestämt att verkställigheten skall börja. Summa summarum skall Ni skicka in en ansökan till Kriminalvården där Ni noggrant beskriver Era skäl för uppskov, och sedan är det bara att vänta och hoppas! Lycka till och trevlig sommar!
Rådgivare