FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2008

Obehörigt avvikande från traikolyckplats

jag har blivit åttalad för obehörigt avvikande från trafikolyckplats. Situationen var en parkeringsolycka där jag backade lastbil och stötte till en personbil utan att märka det. Dagen efter blev jag uppringd via mitt jobb av personen som ägde personbilen. Vi bestämde tid för att träffas, fyllde i skadeanmälan osv, allt var frid och fröjd. Nu är jag helt plötsligt åtalad för smitning eftersom personbilsägaren hann springa till polisen innan hon kontaktade mig. Min fråga är kort, kan man bli friad från brott om man inte är medveten om att man har begått dem? Eller om Brottsoffret vittnar om att mina avsikter inte var att smita utan att jag omedvetet åkte därifrån?

Lawline svarar

Hej! Grundregeln om brott i svensk rätt är att det måste finnas uppsåt. Vid brottet obehörigt avvikande från trafikolyckplats måste den föraren som avviker från olyckan vara medveten om att olyckan har inträffat och han måste lämna platsen avsiktligt för att kunna dömas för brottet. En förare som har varit helt likgiltig för att han kan ha varit inblandad i en olycka anses också ha känt till olyckan. Att en förare trodde att det var tillåtet att avvika från en olycka hjälper dock inte. Eftersom du inte har varit medveten om olyckan har du inte gjort dig skyldig till obehörigt avvikande från trafikolycksplats. Om du och bilägaren förklarar hur situationen löste sig bör det innebära att åklagaren lägger ner åtalet. En eventuell förklaring om varför du inte upptäckte den andra bilen trots att du stötte till den kan också vara bra. Med vänlig hälsning,
Gustaf LidegranRådgivare