FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/07/2008

Äganderätten till aktier vid bodelning.

hej, jag och min man gifte oss 1989, har ett AB startad 2001, han är styrelseledamot och ägare av aktierna 100% och jag är styrelsesuppleant firman tecknas av styrelsen. Vid en eventull skillsmässa hur ser min "del" av företaget ut?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. För att kunna ge ett exakt svar på den frågan behöver jag känna till fler omständigheter i fallet, jag kan dock ge ett generellt svar. Enligt ÄktB 10:1, som du hittar https://lagen.nu/1987:230, ska makarnas giftorättsgods ingå den bodelning som äger rum vid skilsmässan. Enligt ÄktB 7:1, är allt som inte är enskild egendom giftorättsgods. Om det inte finns något äktenskapsförord som gör aktierna i bolaget till din makes enskilda egendom skall bolaget ingå i bodelningen. Hur ni sedan väljer att fördela bolaget vid giftorättsgodset är i stort upp till dig och din make att komma överens om. Eventuella styrelseuppdrag är inte relevant vid en bodelning. Med vänlig hälsning
Fredrik HanssonRådgivare