FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/08/2008

Betänketid vid skilsmässa

Jag har varit gift i fem år, vi separerade och har bott på olika adresser sen ett år tillbaks. Ingen av oss visste ju något om huruvida en skillsmässa går till. Vi har inga gemensamma barn utan båda har barn ifrån tidigare förhållanden varav min dotter är under 16 år. Vid gemensam ansökning om äktenskapsskillnad vilket vi båda vill och utan betänketid nekades vi detta och Tingsrätten kräver betänketid på 6 månader. Kan man överklaga? Ingen av oss vill att det ska ta den tid och båda har tom nya förhållanden- detta motverkar vår möjlighet till att leva ett fullt liv.

Lawline svarar

Hej, det är ingen idé att överklaga detta eftersom en skilsmässa alltid kräver sex månaders betänketid om det finns barn under 16 år. Detta är inte tingsrättens egen bedömning utan kravet framgår i lagen, nämligen äktenskapsbalken 5 kap 1 § som ni kan läsa http://www.lagen.nu/1987:230#K5 . Regelns syfte är att förhindra förhastade beslut om skilsmässa som kan drabba barn hårt. I ert fall kan regeln upplevas som ett hinder eftersom ni i praktiken separerade redan för ett år sedan, men för att en formell ansökan om äktenskapsskillnad ska kunna gå igenom måste alltså betänketiden få löpa ut. Vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare