FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/07/2008

Testamentesformulering för efterlevande make

Hej, min man har barn sedan tidigare och vi vill skriva ett testamente där jag ärver hela arvslotten (dom har ju rätt till laglotten som ej går att skriva bort) om det skulle vara så att han går bort före mig. Hur gör man en sådan formulering?

Lawline svarar

Hej! Testamentet kan upprättas i stil med följande formulering: Vi förordnar härmed såsom vår yttersta vilja och testamente, att om x överlever y ska x med äganderätt ha all den avlidnes kvarlåtenskap med undantag av bröstarvinges laglott. vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare