FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/06/2008

Förskott på arv?

Hej! Vi har haft bouppteckning idag, då min mamma dött. Vi är 6 syskon och ett av våra syskon dog -83, då hans två barn ärver hans del. Vår mamma gav oss 5 syskon som fortfarande lever vars 25000 kr. Nu menar vår avlidne brors barn att dom också skulle haft 25000 och vill ha detta nu. Fick inte mamma ge oss detta utan att dom skulle få? Detta hände efter hon sålt sin lägenhet som hon fick 150000 kr för. Då ville hon att vi skulle ha det men dom var aldrig med enl hennes önskan. Visst får man ge hur man vill, när man lever? Eller har jag fel? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Självklart får var och en förfoga över sina tillgångar efter eget huvud under den tid man lever. Gåvor under livstiden kan dock få konsekvenser när arvet ska fördelas. Ärvdabalken (som du hittar https://lagen.nu/1958:637) tillämpas när man ska fördela arvet och i dess sjätte kapitel regleras förkott på arv. Om arvlåtaren under sin livstid har givit en bröstarvinge en gåva ska värdet av gåvan räknas bort från dennes lott vid fördelningen, detta framgår av 6:1. Gåvor till bröstarvingar (arvingar i rakt nedstigande led) presumeras alltså utgöra förskott på arv. En gåva till en bröstarvinge ska dock inte anses vara förskott på arv om det särskilt har föreskrivits att så inte ska vara fallet. Inte heller ska det anses som förskott på arv om det med hänsyn till omständigheterna måste anses ha varit avsett att det inte skulle utgöra förskott på arv. Av din fråga tycks framgå att det varit er mors vilja att dina brorsbarn inte skulle få några pengar efter försäljningen av lägenheten, men det framgår inte om hon även avsett att gåvan inte skulle utgöra förskott på arv. Om det inte finns någon skriftlig handling som särskilt anger detta blir detta en tolkningsfråga som ni bör ta upp med en advokat eller annan yrkesverksam jurist. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare