FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/06/2008

Andelar av villa i bodelning

Vår villa inköptes före äktenskapet, med ägandefördelning 40/60% enligt köpeavtal. Vid skilsmässa, kvarstår den ägandefördelningen eller gäller 50/50 pga giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej! Om inte huset är enskild egendom, enligt Äktenskapsbalkens 7 Kapitels 1,2§§, till exempel genom äktenskapsförord, (se http://www.lagen.nu/1987:230) kommer bådas delar läggas ihop enligt sammas lags 10 Kapitels 1 §, detta och allt annat giftorättsgods kommer sedan att delas lika enligt samma lags 11 Kapitels 3 §. Effekten i detta fall att villan delas lika, men om äktenskapsförord eller annat gjort den till enskild egendom delas den inte upp. En annan skillnad är att de 60 respektive 40 % andelarna kan användas för att täcka den ägande makens skulder. Om ni vill ha en närmre utredning behövs mer fakta, skriv gärna igen om det är något mer ni undrar, lycka till! Med vänlig hälsning,
Tobias AnderssonRådgivare