FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/06/2008

Friskrivning från straffrättsligt ansvar

Hej! Det jag kommer att skriva och fråga er kommer säkert att låta annorlunda och lite konstigt, men försök att förstå vad jag menar och svara där efter. Tack på förhand! Jag undrar hur man skall gå tillväga om man vill göra ett kontrakt eller avtal där man frånsäger sig allt ansvar för en laglig uppmaning. Exempel: Jag skriver till Eva och uppmanar henne till att plantera ett frö, hjälpa det att växa och sedan plantera ut det i naturen. Handlingen som uppmanas ovan är menad som en laglig handling från mig, men om Eva skulle plantera en växt där hon inte hade tillåtelse eller göra annat olagligt av denna uppmaningen så vill inte jag som uppmanade henne hållas ansvarig. Hjälp mig gärna med att få svar på hur jag skall utforma ett sådant avtal/kontrakt eller om det ens går. Svara snarast!

Lawline svarar

Hej, Trots din förklaring måste jag dessvärre säga att jag inte begriper din fråga. Du kan inte ställas till ansvar för en laglig uppmaning. Om det du anser vara lagligt i själva verket skulle vara olagligt saknar det betydelse med några avtal, man kan inte på det sättet friskriva sig. Men jag kan svårligen se att ditt frö-exempel skulle leda till något straffrättsligt ansvar över huvud taget. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare