FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/06/2008

Skadegörelse

Hej jag är en man på 62 år som bor i ett villaområde. Nu förfaller det sig så att mina grannars ungar har kastat kniv på mitt garage & gjort en väsentlig skada! Jag vill inte göra upp i god sed med barnens föräldrar utan vill se det här som en brottslig handling! Vad är rätt & vad är fel i den här situationen?

Lawline svarar

Utan att ha tillgång till omständigheterna i detalj kan jag ej ge ett heltäckande svar. Dock finns utifrån frågan anledning att misstänka att skadegörelse skulle kunna vara för handen, vilket kan föranleda böter eller fängelse i högst ett år. Reglerna finner du i 12 kap 1§ brottsbalken, se http://lagen.nu/1962:700. Skulle de misstänkta förövarna vara under 15 år blir ovan nämnda påföljder ej tillämpliga, istället kan insatser från sociala myndigheter aktualiseras. För att en utredning som syftar till att klargöra vad som skett i situationen skall starta, krävs att en polisanmälan görs, vilket i förevarande situation torde vara lämpligt för dig att göra. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare