FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/07/2008

Förtal från hyresvärden?

Hej. Jag har spelat in ett telefonsamtal där min hyresvärd till mig påstår att "det sups" i min lägenhet - och att min fru dricker. På dessa grunder anser han att vi är olämpliga hyresgäster - och han har försökt bli av med oss. Vi har inga dryckesproblem - däremot upplever vi att vi har problem med vår värd. Är detta kränkning? Eller förtal? Eller bara helt okej? Vi har tröttnat på vår värd. Går detta att polisanmäla? Vi har inspelning kvar.

Lawline svarar

Hej Enligt brottsbalken 5:1 (https://lagen.nu/1962:700) är förtal att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt inför någon annan. Att påstå att ”det sups” i ens lägenhet skulle i och för sig kunna vara förtal, men det förutsätter alltså att man säger detta till någon annan än den förtalade. Det din värd sagt till dig är alltså inte förtal i brottsbalkens mening. Det din värd har sagt till dig kan förmodligen inte heller klassas som förolämpning enligt 5:3 Brottsbalken eftersom denna reglering tar sikte på andra fall av kränkande tillmälen. Även om ovanstående bedömning skulle vara felaktig så utreds brott mot 5:1 och 5:3 Brottsbalken inte av polis eller åklagare mer än i undantagsfall. Dessa brott ligger nämligen, enligt 5:4 Brottsbalken, under s.k. enskilt åtal vilket innebär att det är upp till brottsoffret att själv väcka åtal. Det är därför förmodligen ingen idé att polisanmäla det ni har utsatts för. En helt annan sak är att hyresvärden inte kan tvinga er att flytta p.g.a. påstådd alkoholism. Om värden vill göra detta gällande får vederbörande ta det till hyresnämnden och där försöka bevisa att ni t.ex. vanvårdar lägenheten eller stör grannarna. Att dricka i sin lägenhet är inte i andra fall än dessa giltig grund för uppsägning. Hoppas att ni har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare