FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/10/2008

Bostad vid samboförhållandes upphörande

Mitt samboförhållande skall upphöra. Vi hade uppe i tingsrätten kvarsittningsrätten och jag förlorade. Min advokat säger att fastigheten som vi har gemensamt faller på sambons lott och hon har rätt att lösa ut mig. Jag vill också lösa ut sambon men advokaten säger att det är hennes rätt att göra det på grund av att lotten är på hennes sida och jag får inte ha några invändningar på detta. Vi har inga barn tillsammans eller boende. Stämmer detta verkligen?

Lawline svarar

Hej. Givet vad du anfört stämmer det dessvärre att din sambo har rätt till bostaden. Har den fallit på hennes lott är det hennes. Du har ingen rätt att lösa ut henne. Om du vill kan du titta i sambolagens bestämmelser om bodelning, 8 - 21 §§ som du finner https://lagen.nu/2003:376 MVH
Jon ÖstremRådgivare