FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/06/2008

Förfarande efter anmälan om våld mot person

Hej! Min kompis har polisanmält en tjej som gav honom ett slag i ansiktet på en fest. Han ådrog sig inga fysiska skador i ansiktet. Tjejen påstår att han har provocerat henne. Det finns vittnen till händelsen. Kommer den här händelsen att gå till domstol, läggs utredningen ner eller kan tjejen få ordningsbot direkt av polisen? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Vad jag förstår av din fråga är händelsen polisanmäld. Initialt är det polisen som tar upp anmälan och samlar in eventuella vittnesuppgifter. Huruvida förundersökning läggs ner eller inte, är utifrån förevarande information i frågan inte möjligt för mig att svara på. Emellertid är omständigheter så som vittnesuppgifter samt vetskap om den misstänkte gärningsmannens identitet sådant som talar för att förundersökningen inte läggs ner. Det är senare upp till åklagaren att besluta om åtal vid domstol skall väckas eller ej. Det är här liksom vid förundersökningen inte möjligt för mig att avgöra hur åklagaren i detta specifika fall kommer att agera. Beträffande din fråga rörande ordningsbot, gäller att en polisman kan dela ut en sådan, detta sker i form av penningböter och tillämpas vid exempelvis olika trafikförseelser. Det inte är möjligt för polisen att utdela en ordningsbot vid misstänkta fall av våldsbrott, vilket utifrån frågan verkar vara för handen. Med vänlig hälsning
John HerrmanRådgivare