FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/06/2008

Svensk jurisdiktion

Hej! Jag har träffat en kille på internet för 6 månader sedan. Han började att hota mig via mail. Han vill ha pengar och om jag inte betalar till honom skulle han publicera mina bilder på internet, vilket han har gjort. Killen bor i Kanada och jag har sparat alla hans mail och gjort en polisanmälan. Kan polisen hjälpa mig även om han bor inte i Sverige?

Lawline svarar

Du upplever Dig ha blivit utsatt för ett brott. Oavsett om gärningsmannen är svensk eller utländsk och oavsett om brottet påbörjats i utomlands är svensk lag tillämplig då brottet fullbordats i Sverige. Detta kallas för att svensk domstol har jurisdiktion. Då någon upplever sig ha blivit utsatt för ett brott och svensk domstol har jurisdiktion hör det till den svenska polisens uppgifter att utreda detta eventuella brott i enlighet med deras interna bestämmelser. Svaret på Din fråga blir alltså ja, polisens hjälp i det här fallet är inte beroende av om gärningsmannen är kanadensare. Lycka till! Bästa hälsningar
Amanda WassénRådgivare