FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/05/2008

Narkotikabrott

Min son har på okänt sätt blivit drogad med GHB på en privat fest, ambulans tillkallades, prover togs och polisrapport skrevs. Nu är han åtalad för ringa narkotikabrott - är det praxis att alltid döma en person som testats positivt som skyldig till brott ? Vilken typ av huvudförhandling blir det normalt i ett sådant mål ? - en domare bara, eller med nämdemän ? mvh HHg

Lawline svarar

För att dömas för ett narkotikabrott skall gärningen begås med uppsåt eller av grov oaktsamhet. Detta framgår av Narkotikastrafflagen (se http://www.lagen.nu/1968:64 ) Skulle det framkomma att din son fått i sig drogen på annat sätt har han inte begått något brott. Skulle saken gå till till domstol är huvudregeln att rätten består av en domare och tre nämndemän vilket framgår av 1:3b § Rättegångsbalken (se http://www.lagen.nu/1942:740 ) Dock kan målet avdömas utan nämndemän om det åtalade brottet (t.ex. ringa narkotikabrott enl. 2 § narkotikastrafflagen) inte föranleder ett strängare fängelsestraff än 6 månader. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare