FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/07/2008

Dödsbo och skulder

Hej Jag och min syster har precis förlorat våran pappa, hans syster (våran faster) håller på att krångla med arvet tillsammans med den advokaten som vi har anlitat. Det dom krånglar med är att pappa har tydligen lånat pengar av våran faster på 40.000kr till obetalda räkningar, vad det låter som efter allt beskrivande av våran advokat är att där fanns inget kontrakt mellan dom tidigare och nu säger advokaten till våran faster att skriva ner skulden och lämna det till advokaten. Våran första fråga är då, får våran faster skriva ner skulden själv? Och om det finns några paragrafer som man kan visa upp att det är fel (om det är fel d.v.s). Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Efter det att en person avlider skall en bouppteckning förrättas. Detta sker bland annat i syfteför att utreda och klargöra hur den avlidnes tillgångar och skulder ser ut och för att sedan kunna dela ut arvet till de personer som skall ta del av arvet. Se 20 kap. Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637. Den avlidnes skulder skall alltså betalas innan dess att arv delas ut. Se 21 kap. Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637. Det framgår inte av Er fråga, men kanske har Er advokat blivit förordnad till boutredningsman se 19 kap. 1§ Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637. Anledningen till att Er advokat har begärt in en skriftlig uppteckning över Er fars skulder är antagligen för att utreda vilka eventuella skulder er far hade, vilka ju måste betalas . Även om Er faster inte har något skriftligt avtal eller skuldebrev att visa upp, kanske hon har andra bevis för att ett avtal kommit till stånd och att Er far faktiskt var skyldig henne pengar. En muntlig överrenskommelse mellan Er faster och Er far är lika bindande som en skriftlig, dock är det betydligt svårare för Er faster att bevisa en muntlig överreskommelse vilket ju talar till Er fördel ifall det är så att Ni misstror den påstådda skuldens existens. Bästa hälsningar
Amanda WassénRådgivare