Är en konsumentfordran preskriberad efter 3,5 år?

Hej!

Jag besökte i november 2004 en veterinär med min häst. Nu som först, i april 2008 har jag fått en räkning på detta besök. Kan denna fordran räknas som preskriberad enligt konsumentregeln i preskriptionslagen?

med vänlig hälsning

Kerstin

Lawline svarar

Hej,

Det kan den, dock under förutsättning att du verkligen är konsument i förhållande till veterinären. Om det är en häst som ingår i någon sorts rörelse bör det istället vara att se som ett förhållande mellan två näringsidkare och den primära preskriptionstiden på tio år är den som gäller.

Notera att även om du är konsument kan tiden förlängas med preskriptionsavbrott innan utgången av det tredje året. Om veterinären skriftligen krävt dig på betalning innan november 2007 har de tre åren alltså börjat om.

Med vänlig hälsning,

Jens ÅströmRådgivare