FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/05/2008

Utlandsresa vid gemensam vårdnad

vad för regler gäller vid semester utomlands med barn vid delad vårdnad? har den andre föräldern rätt att neka, och hur länge får man stanna utomlands? Måste man ha skriftlig godkännande eller räcker det med att man informerar om vart man befinner sig?

Lawline svarar

Vid gemensam vårdnad skall föräldrarna som huvudregel fatta alla beslut rörande barnet tillsammans, vilket följer av 6 kap 13 § 1 stycket i Föräldrabalken (se http://lagen.nu/1949:381#K6). Det innebär i praktiken att var och en av vårdnadshavarna kan sägas ha vetorätt mot den andres beslut. När det gäller beslut om resor till utlandet är det inte helt klarlagt vad som gäller. Den förälder som bor med barnet (boföräldern) har enligt lag (6 kap 13 § 2 stycket Föräldrabalken) rätt att ensam fatta vissa beslut, bland annat sådana beslut som rör den dagliga omsorgen. Båda föräldrarna behöver alltså inte delta i alla vardagliga avgöranden. Den allmänna uppfattningen är att beslut rörande till exempel kortare utlandsresor är att hänföra till den dagliga omsorgen. Boföräldern kan alltså få ta med sig barnet på en kortare utlandsresa, men då skall man tänka på att kontakten med den andra föräldern inte får kränkas. Eftersom boföräldern inte ensam får fatta beslut av ingripande betydelse krävs det helt säkert att båda två överens om det är fråga om en längre utlandsresa. Alltså, som lagen tillämpas idag får boföräldern utan den andre vårdnadshavarens samtycke ta med sig barnet på en kortare utlandsresa men det går inte att ge en exakt tidsram. Om man känner sig osäker på om den tänka tidslängden på utlandsvistelsen är inom ramen för vad som är okej är det en god idé att diskutera detta tillsammans och försöka komma fram till en överenskommelse. Det behövs följaktligen inte heller något skriftligt samtycke, men man bör åtminstone informera den andra föräldern. Någon rättslig påföljd drabbar inte den förälder som driver igenom sin vilja i strid mot den andres. Domstolen kan endast avgöra tvister som rör boende och umgänge, men om vårdnadshavarna inte kan komma överens har de möjlighet att begära att den gemensamma vårdnaden skall upplösas. Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare