FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/05/2008

Godkänd ordningsbot som innehåller felaktigheter

Om man fått en bot för 88 på 70 väg och dom skrivit fel regnummer på boten är den ogiltig då? Märkte det inte förrän senare under dagen. Jag har alltså undertecknat boten och godkänt den.

Lawline svarar

När du undertecknade ordningsboten godkände du även bötesbeloppet. Boten gäller därför som en lagakraftvunnen dom. Det innebär att du endast kan få boten upphävd genom att klaga inför domstol. Bestämmelserna om hur man klagar på ett godkänt föreläggande finns i 59 kapitlet 5-10 § § rättegångsbalken, se http://www.lagen.nu/1942:740#K59. Eftersom du redan godkänt boten bör du betala in beloppet för att inte drabbas av ytterligare avgifter och sedan vända dig till domstol med din klagan. Om domstolen sedan undanröjer föreläggandet återbetalas botbeloppet automatiskt, samtidigt som en ny bot med korrekta uppgifter utfärdas.
Carolina WaltherRådgivare