FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/06/2008

Hemlig övervakning och förtal

Undertecknad som arbetar som Busscaufför har vid ett arbetspass blivit smygfilmad av passagerare när jag äter en smörgås och dricker läsk, samt att jag bläddrat i några papper. Inget av detta är förbjudet men filmaren har skickat filmen till arbetsgivaren med hot om publicering i media och äventuellt överlämnande till åklagare för utredning om brott begåtts. Själv känner jag mig kränkt av denna handling, vilken även är en form av olovlig övervakning. Jag har funderat på att stämma honom för detta med bl.a. stöd av förtal enligt 5 kapitlet 1 § Brottsbalken, vad anser ni?

Lawline svarar

Det finns inget förbud i svensk lagstiftning mot att med en handkamera filma eller fotografera någon utan deras vetskap. I början av året överlämnades ett lagförslag (SOU 2008:3) som skulle förbjuda fotografering utan samtycke i privata miljöer som omklädningsrum eller sovrum, däremot ska det enligt förslaget vara fortsatt tillåtet att fotografera på allmänna platser. Det är alltså inte fråga om någon olovlig övervakning. Vad gäller förtal så förutsätter det att någon utpekar annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det skulle man ju kunna tycka har skett i det här fallet. Av andra stycker i BrB 5:1 framgår dock att om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar uppgiftslämnaren att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall han ej dömas till ansvar. Det som framförts är väl antagligen att personen tyckte det var ett vårdslöst beteende från din sida. Det får nog anses försvarlig för en bekymrad passagerare att uppmärksamma arbetsgivare om man är orolig för sin och medpassagerarnas säkerhet. Dessutom är det ju en objektiv sanning att du faktiskt gjort det som visas på filmen. Det är ju ingen lögn från uppgiftslämnaren. Förtal är snarare om man drar till med att någon är alkoholist och hustrumisshandlare utan att det ligger någon sanning i det. Det blir nog svårt att gå vidare med detta. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare