FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/04/2006

Får det ta hur lång tid som helst innan man förhörs?

Jag har i augusti 2005 kört rattfull, polisen jagade mig under ca 40 minuter, sen stannade jag efter vägkanten, jag har blivit kallad till ett förhör som blivit inställt pågrund av att polisen som skulle hålla det sjukskrivit sig, sen dess har jag inte hört nått om det, får det ta hur lång tid som helst, borde dom inte hörs av sig eller lämna ärendet till någon annan polisman? Borde inte straffet bli lättare när det gått sån lång tid? jag är inte straffad sen förut, och har tagit tag i min problem, bland annat genom att mitt förtag bekostat en behandling åt mig. Mvh Mats

Lawline svarar

Hej! På din fråga om det får ta hur lång tid som helst är svaret givetvis nekande. Ett ärende ska med hänsyn till den drabbade gå så fort som möjligt. Något exakt svar på hur fort det ska gå finns inte direkt, utan det beror på fall till fall. Nu befinner du dig precis i början och åtal har inte ännu väckts. Då är det inte lika strängt hållet med att det ska gå snabbt, till skillnad från när åtal väckts. Däremot beaktas det faktum att det dragit ut på tiden när straffet mäts, om det leder fram till en rättegång vill säga. Att det skall behöva gå onödigt lång tid innan fallet är löst är i sig mycket psykiskt påfrestande för den drabbade. Dessutom kommer domaren att beakta att du faktiskt har börjat gå på behandling, då du därigenom visar att det inte finns något återfallsrisk. Att du vidare även inte tidigare är dömd för något brott talar tillsammans med nyss nämnda att chansen för att du ska få fängelse är ytterst liten. Jag förmodar att det istället blir fråga om villkorlig dom och böter. Hoppas ditt fall ordnar upp sig snart och du är givetvis välkommen med ytterligare frågor om det är något mer vi kan hjälpa dig med. Mvh
Rådgivare