FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/06/2008

Grovt rattfylleri och medhjälp, samt försäkringsfråga

Hej, min dotter äger en bil men har ej något körkort, bilen brukar köras av hennes sambo. Båda är ostraffade. En kväll kör sambon bilen efter att ha druckit sprit, min dotter som också är onykter försöker först att få honom att avstå, men sätter sig sedan i bilen åndå. Dom krockar förstås och kör in i en bil bakifrån. Vid blodprovstest visar det sig att sambon har 2 promille i bloet. Detta är ju grovt rattfylleri och körkortet är nu indraget. Vad jag undrar över är vad straffet brukar bli vid grovt rattfylleri och vad min dotters straff kan bli. Hur fungerar trafikförsäkringen i detta fall. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Det finns inget generellt svar på vad straffet för grovt rattfylleri är, utan det görs en enskild bedömning i varje fall. Maxstraffet för grovt rattfylleri är fängelse två år, se 4a§ Trafikbrottslagen, http://www.lagen.nu/1951:649#P4aS1. Grovt rattfylleri betraktas av domstolarna som ett artbrott vilket innebär att gärningen i sig motiverar ett fängelsestraff. Därför döms det i de flesta fallen till ett kortare fängelsestraff runt ca en månad. Vid bedömningen av vilket straffet skall bli tas hänsyn till förmildrande och försvårande omständigheter och även personliga egenskaper beaktas. Är personen ung råder det dock en presumtion mot fängelse, dvs domstolen utdömer mycket sällan fängelsestraff till personer under 21 år. Villkorlig dom eller skyddstillsyn kan ersätta ett fängelsestraff om domstolen finner att ett sådant straff är bäst ur ett individualpreventivt perspektiv. Då din dotters sambo är ostraffad och ingen (så som jag förstår det) skadades vid tillfället är det inte osannolikt att det blir fråga om vilkorlig dom. Din dotter har i den här situationen gjort sig skyldig till medhjälp till rattfylleri eftersom det är hon som äger bilen och hon har låtit honom köra den i ett onyktert tillstånd. Detta följer utav 23:4 st 1 Brottsbalken , http://www.lagen.nu/1962:700#K23P4S1, jämfört med 4a§ Trafikbrottslagen, http://www.lagen.nu/1951:649#P4aS1. Vad hennes straff kommer att bli är också svårt att säga, det görs, så som beskrivits ovan, en bedömning av den specifika situationen. Troligtvis blir det böter eller villkorlig dom. Vad försäkringen ersätter beror på vilket försäkringsavtal ni har. Försäkringsbolaget skall lämna ersättning men denna ersättning kommer att sättas ner enligt Försäkringsavtalslagen 4:5 st 2, se http://www.lagen.nu/2005:104#K4P5S2. Det sagda innebär att ni tyvärr inte kan förvänta er full ersättning från försäkringsbolaget. Lycka till! Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare