FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/04/2008

Gränsen mellan bedrägeri och grovt bedrägeri

Hej Var ungefär går gränsen mellan bedrägeri respektive grovt bedrägeri om man ser till vilka belopp som är inblandade enligt praxis?

Lawline svarar

Hej, När domstolen drar gränsen mellan bedrägeri och grovt bedrägeri gör de alltid en helhetsbedömning. Det kan dock vara så att alla omständigheter talar för berdrägeri av normalgraden men att det rör sig om ett "betydande värde" och att brottet därmed skall bedömas som grovt. Detta betydande värde uppgår enligt praxis till 5 basbelopp, vilket betyder 205000 kronor idag. Med vänliga hälsningar,
Marcus GlimbergRådgivare