FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/05/2008

Kan man hindra åtal? Rätt att vara tyst vid förhör?

Hej! Jag har en fråga vad gäller kvinnofridskränkning. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 4 år och han har en del på sig vad gäller just att ge sig på mig. Nu har de blivit så att efter sist gång de hände fick polisen eld i byxorna och ska ha in mig på vidare förhör osv. Min pojkvän satt även häktad efter sista gången där han på förhör erkände vissa händelser, men släpptes efter två dygn. Efter denna gången har han börjat i terapi och vårt förhållande ter sig mycket bättre. Min oro ligger i vad som kommer hända, jag har redan sagt till poliserna jag pratat med att jag inte tänker stå för de jag tidigare sagt i mina förhör och att jag inte tänker ställa upp i nån rättegång. Imorgn ska jag tex till stationen på kompleterande förhör, är jag skylldig att svara på frågor eller får jag sitta tyst om jag inte vill svara? Vad kan jag göra för att de inte ska gå vidare? Och finns de någon man kan prata med om man har frågor just kring detta rättssakliga, dom har erbjudit mig nåt målsägandebiträde men eftersom jag "tagit tillbaka" de jag sagt är jag ju inte längre målsägande och kan väl därför inte heller ha rätten att ha någon sådan? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej Du har rätt att vara tyst, polisen kan inte tvinga dig att tala utan det är helt och hållet din ensak att avgöra huruvida du skall samarbeta eller ej. Brottet grov kvinnofridskränkning faller in under något som kallas för allmänt åtal. Detta innebär att åklagaren i de fall han anser sig ha tillräckliga skäl för att få till en fällande dom har åtalsplikt för de begångna brotten i enlighet med sin tjänst som åklagare. Detta är inget som kräver ditt samtycke, det vill säga du har ingen möjlighet att stoppa processen. Målsägandebiträdet agerar som ditt juridiska biträde i en eventuell process gentemot din man för att tillvarata bland annat dina ersättningsanspråk för den skada och kränkning som gärningarna orsakat dig. Sammanfattningsvis har du ingen möjlighet att påverka om målet når hela vägen till tingsrätten eller ej! Hoppas du är nöjd med svaret! Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare