FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/06/2008

Val av påföljd olovlig körning och urkundsförfalskning

falsk urkund och olovlig körning. vad blir straffet om man inte är dömd innan men har kört 10 år med körkortet ?

Lawline svarar

Domstolen har att ta i beaktande flera faktorer vid val av påföljd. För det första skall brottens straffvärde beräknas. För urkundsförfalskning är det enligt Brottsbalken 14:1 fängelse i högst 2 år om det inte kan anses vara ett mindre allvarligt brott och således falla in under 14:2 förvanskning av urkund och då är straffet böter eller fängelse högst 6 månader. Vad gäller olovlig körning regleras detta i lagen om straff för vissa trafikbrott 3§. Om det är normalgraden av olovlig körning är straffet böter. Har den som begått brottet tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det att anses som grovt kan man dömas till fängelse i högst 6 månader. Sedan skall domstolen ta i beaktande om det finns omständigheter som gör att man kan underskrida dessa gränser för straffet. Sådana omständigheter är gärningsmannens ålder, om personen är under 21 eller under 18 år. Vidare tar domstolen i beaktande om personen är straffad innan samt görs en kalkyl på risken för återfall i brottslighet. Alla dessa faktorer och andra förmildrande och försvårande omständigheter vägs in i bedömingen av vilken påföljd som skall väljas. Det föreligger en presumtion mot fängelse och domstolen försöker så långt som möjligt att inte döma till fängelse om det finns andra alternativa påföljder som kan anses vara bättre så som villkorlig dom, skyddstillsyn. Detta är en vägledning om hur domstolen går tillväga vid påföljdsvalet, det är nämligen svårt att ge en mer exakt bedömning av fallet, då flera omstädnigheter väger in. Mvh
Charlene HolmströmRådgivare