FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/04/2008

Parkering på annans ägo, egenmäktigt förfarande?

Hej, Jag har ofta problem med att folk parkerat på min gård utan tillstånd från mig, finns det nån lag som står på min sida? Och vad kan jag göra? Jag blir oerhört förbannad när jag märker att någon parkerat på gården. Ibland parkerar folk även mitt på infarten.

Lawline svarar

Hej! De personer som parkerar på din gård anses rubba din besittning till gården och gör sig därmed skyldiga till brottet egenmäktigt förfarande, brottsbalkens (BrB) 8 kap. 8 §. Om tillsägelser och dylikt inte är tillräckligt för att avvärja beteendet kan du anmäla saken till polisen. Vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare