FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/05/2008

Medhjälp till skattebrott och oredlighet mot borgenärer

Vad är det högsta straffet man kan dömas till om man fälls för medhjälp till skattebrott + medhjälp till grov oredlighet mot borgenär..?

Lawline svarar

Hej! I skattebrottslagen återfinns inga straffbestämmelser gällande medhjälp till brott. Vad gäller grov oredlighet mot borgenärer stadgas i 11 kap 1 § brottsbalken att den som, när han är på obestånd eller när påtaglig fara föreligger för att han ska komma på obestånd, förstör eller genom gåva eller någon annan liknande åtgärd avhänder sig egendom av betydande värde, ska dömas för oredlighet mot borgenärer till fängelse i högst två år. Detsamma ska gälla om någon genom sådant förfarande försätter sig på obestånd eller framkallar påtaglig fara för att han ska komma på obestånd. Vidare ska en också en gäldenär dömas för oredlighet mot borgenärer som, då konkurs är förestående, ur riket bortför tillgång av betydande värde med uppsåt att hålla den undan konkursen. En gäldenär ska också dömas för brottet som i konkurs undandrar eller undanhåller konkursförvaltningen tillgång. Detsamma ska gälla, om en gäldenär i otillbörligt syfte underlåter att, så långt möjligt, medverka till att tillgång i utlandet som ingår i konkursen ställs till konkursförvaltningens förfogande, trots att konkursförvaltaren uppmanat gäldenären att medverka. Om brottet är grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. I 11 kap 7 § stadgas vidare att den som i gäldenärs ställe begår en gärning som är straffbar enligt kapitlet, ska dömas såsom han själv vore gäldenär. Ansvar kan här komma ifråga för den som är legal företrädare för gäldenären eller som företräder denne utan någon legal företrädarrätt som t.ex. då någon fått i uppdrag att självständigt sköta gäldenärens affärer. Generella regler om bl.a. medverkan till brott återfinns i 23 kap brottsbalken. I 23 kap 4 § stadgas att ansvar för brott ska ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat gärningsmannen med råd eller dåd. Att främja innebär att öva inflytande på händelseutvecklingen i brottsfrämjande riktning, om så bara genom att styrka gärningsmannen i hans uppsåt. Enligt paragrafen ska samma sak gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet – det kan enligt denna bestämmelse alltså bli tal om ansvar för medhjälp till skattebrott, beroende på vilken typ av skattebrott det rör sig om. Den som inte är att anse som gärningsman ska vidare dömas, om han har förmått gärningsmannen till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det. Sammanfattningsvis kan olika brott och straffskalor bli aktuella för medhjälp till skattebrott och grov oredlighet mot borgenärer. Svaret på Din fråga beror således av på vilket sätt och i vilken grad personen ifråga har medverkat till brottet. Dessutom ska en medhjälpares uppstår eller oaktsamhet bedömas enskilt, vilket inverkar på bedömningen av huruvida brott föreligger. Med vänliga hälsningar
Rådgivare