FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/05/2008

Påföljd för skadegörelse

Jag och en medhjälpare är dömda för skadegörelse av fordon. Vi var båda nyktra vid skadegörelsen, vi erkände direkt efter ertappning och vid förhör. Bilen som vandaliserades var en äldre Volvo 340 värde <10000:- Denne vandaliserades i den grad att försäkringsbolaget valde att avböja reparation, dvs. skrota bilen. Vi är 27 år resp. 23 år. Vilket straff kan vi vänta oss...? Vi är ej dömda för övriga brott.

Lawline svarar

Hej! Om du menar att ni redan är dömda för brottet så måste ni ju också ha fått reda på vilken påföljd, d.v.s. straff som ni blivit dömda till. Det är hur som helst inte för mig möjligt att svara på exakt vilken påföljd ni får. Något kan dock sägas generellt om påföljd för brott av det slag som ni begått. Brottet skadegörelse regleras i brottsbalken 12 kapitlet 1 §, se http://www.lagen.nu/1962:700 . Påföljden kan lagligen bli böter eller fängelse i högst ett år. I vanliga fall används dock endast böter för skadegörelsebrott av normalgraden. I ett ledande rättsfall från högsta domstolen, NJA 2000 s. 432, handlade det om vilket straff två 19-åringar som krossat en fönsterruta och ett skyltfönster till ett värde av ca 10 000 kronor skulle få. Domstolen hävdade att straffvärdet inte motiverade fängelse och dömde istället till hundra dagsböter, vilka är beroende av den tilltalades inkomst, förmögenhet och andra ekonomiska förhållanden. Varje dagsbot fastställs då till ett belopp mellan femtio och ettusen kronor enligt 25 kapitlet 2 § brottsbalken. De dömda i det fallet var 19 år, vilket talade för en mildare bedömning. Att man är 23 respektive 27 år har ingen förmildrande verkan. Du kan läsa mer om hur domstolen har att bestämma påföljd i kapitel 25-34 i brottsbalken. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare