FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/05/2008

Skydda bidrag till dotterns sambolägenhet

Hej! Vår dotter har köpt en lägenhet tillsammans med sin sambo. Vi tänkte ge som gåva kontantinsatsen, 250 000 kr. Vi vill försäkra oss om att pengarna vid en försäljning tillfaller vår dotter. Vi har fått rådet att hjälpa henne att skriva ett skuldebrev visavi sambon. Hur ska i så fall ett sådant skuldebrev formuleras? Hälsningar Lisbeth

Lawline svarar

Om de har köpt lägenheten och betalar 50% var så kommer de att samäga den och dela på köpeskillningen vid en eventuell försäljning. Detta kan de förtydliga i ett samboavtal där de också kan avtala att sambolagens regler om övertagande av den gemensamma bostaden inte ska gälla dem emellan utan att lägenheten ska sättas ut till försäljning vid en eventuell separation. Eftersom sambor, till skillnad från äkta makar, rättsligt sett inte har en gemensam ekonomi spelar det ingen större roll varifrån hon får pengarna till lägenheten. Om hon lånar på banken, tar av egna sparpengar eller får dem i gåva av er föräldrar. I vilket fall som helst ska hon ha ut sin del vid försäljningen. Om de ska betala lika är det ju enklast om ni bara lägger de 250 000 till hennes halva och inte ser det den gemensamma kontantinsatsen. Det blir onödigt krångligt att se det som att halva beloppet är sambons del av kontantinsatsen men att den ändå ska tillfalla er dotter senare. Det blir ju skillnad om de inte betalar lika delar. Då får de reglera tydligare i ett samboavtal hur stor procentsats av lägenheten som är hennes och att motsvarande del ska tillfalla henne vid en försäljning. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare