FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/04/2008

Oskäligt testamente?

Hej! Stod så här i ett testamente jag fick idag (precis så taget ur luften som det står här stod det i testamentet): Därest något syskonbarn skulle ha avlidit före den efterlevande av oss, skall hans andel fördelas mellan övriga syskonbarn. Eventuell ytterligare behållning i boet skall fördelas mellan syskonbarnen enligt ovan nämnda proportioner. Är det vanligt att skriva bort syskonbarnbarn på det här sättet? Finns det något som juridisk god sed att aldrig vara med att upplåta ett sånt här testamente? Roligt om det ena syskonbarnet dör samma dag men minuten innan... Sen verkar det vara riktat mot syskonsönerna. Min far dog för 8 år sedan men jag blev ändå besviken, inte att jag inte får vara med att dela, men att mitt egna kött och blod slår så hårt på oss som redan ligger. Nämnas skall att testamentet skrevs 1993 men ändå... Förlåt att det blev lite långt

Lawline svarar

Hej! En testator har en långtgående rättighet att själv bestämma hur dennes egendom skall fördelas efter dennes död. I princip är denna rättighet endast inskränkt i de fall ett testamente skulle inkräkta på bröstarvingarnas laglott, vilket inte verkar vara frågan i just Ert fall. Testamentet är således utformat på ett korrekt sätt. Jag kan inte uttala mig om huruvida det är vanligt att utforma ett testamente på detta sätt eller ej. Vänligen,
Rådgivare