FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/03/2008

Olagligt att sprida film med sexuella anspelningar?

Hej! Följande är min situation: Jag har på min dator ett antal filmer som jag spelat in när en tjej visat sig på webbkamera för mig frivilligt. Dock visste hon inte om att inspelning skedde. Det är inget naket på filmerna, men de innehåller sexuella anspelningar. Jag har inga som helst planer på att sprida dessa, men jag måste få förklarat för hennes pojkvän att jag talar sanning. Om jag visade en eller flera av dessa videor för honom, skulle det potentiellt vara olagligt? Eller var det olagligt redan vid inspelningen? För hon gjorde det ju helt frivilligt, och det som läggs ut på internet blir ju på sätt och vis tillgängligt för alla även om det sker via MSN. Supertacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej Det framgår inte av din fråga hur gammal personen som du spelade in är. Jag ger dej därför två olika svar beroende på om hon är över eller under 18 år. Under 18: Det kan verka svårt att förstå men redan genom att på din dator ha de inspelningar som du nämner i fråga gör du sannolikt dig skyldig till barnpornografibrott om personen som du spelade in är yngre än arton år. Enligt brottsbalken (www.lagen.nu/1962:700) är det nämligen straffbart att inneha en barnpornografisk bild. En barnpornografisk bild är en framställning av en person som är under 18 år som kan klassas som pornografisk genom sitt framställningssätt. Det krävs inte att den innehåller något ”naket”, utan de sexuella anspelningar som du nämner kan räcka. Att hon gjorde det frivilligt har ingen betydelse för huruvida det är barnpornografibrott eller inte. Även spridning av filmsekvensen utgör då barnpornografibrott, och att visa den för hennes pojkvän skulle innebära spridning. Straffet för barnpornografibrott av normalgraden utgör fängelse i max två år. Det du beskriver skulle förmodligen klassas som ringa brott, varför straffet vid en eventuell fällande dom förmodligen skulle hamna på dagsböter för innehavet och möjligen på villkorlig dom eventuellt förenad med dagsböter eller samhällstjänst för en eventuell spridning beroende på antalet personer som du spridit filmsekvenserna till. Över 18: Det är inte olagligt att inneha en filmsekvens av den typ som du nämner i frågan. Att visa den för någon annan kan dock vara straffbart som förtal enligt 5:1 brottsbalken. Straffet ligger på bötesnivå. Hoppas att du har hjälp av mitt svar. MVH
Rådgivare