FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/03/2008

Vållande till annans död i trafiken

min son körde på en man som dog. Åklagaren vill droppa vårdslöshet i trafik men ha kvar vållande till annans död. Hur kan man bli dömd för en olycka?

Lawline svarar

Hej, Som ni kan utläsa av de brott som åklagaren har tagit upp är det inte brott som förutsätter uppsåt (vilja att faktiskt utföra brottet) utan som fokuserar på vårdslöshet. Om det som skett var en ren olycka kommer inte er son att kunna dömas, det kommer krävas en viss grad av vårdslöshet som gör att er sons handlande är att se som brottsligt trots att det som inträffade inte var meningen. Åklagaren kommer peka på att er son inte har handlat med tillräcklig försiktighet, detta kan vara till exemple att han kört för fort, kört påverkad av alkohol eller inte varit tillräckligt uppmärksam på trafiken. Er son måste som försvar argumenter att han körde precis som alla andra och följde alla trafikregler. Med vänliga hälsningar,
Marcus GlimbergRådgivare