FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/03/2008

Adoption av sambos barn

Hej, min fråga gäller en styvbarnsadoption utan samtycke från pappan som ej är svensk/europeisk medborgare. Min sambo och jag väntar barn i dagarna och ska gifta oss till hösten. Min sambo har en femårig dotter sen tidigare men har varit "vår gemensamma dotter" sen hon var två år. Min sambo har ensam vårdnad och pappan som vi tror bor kvar i Frankrike där min sambo tidigare bodde under en period, är inte fransk medborgare utan från Gabon. Han har aldrig bott i Sverige, har inget uppehållstillstånd och försvann ur hennes liv när hon var 1 år, han bara träffat henne vid 5 tillfälle fram till hon var 2, därefter inget. Vår dotter har ingen kontakt med honom och kan inte ens tala med honom då han endast pratar franska och engelska. Det händer att han ringer nån gång per år, men är inte del av hennes liv. Han har aldrig betalt föräldrapenning utan den får vi av försäkringskassan. Jag, min sambo och hennes dotter är alla svenska och kommer från normala svenska familjer. Min fråga är då, nu när vår lilla familj växer vill vi självklart ge våra 2 barn samma förutsättningar och i händelse av att något händer inte riskera att vår dotter hamnar utomlands i en familj hon inte känner med människor hon inte ens kan tala med vilja veta om jag kan adoptera henne utan den biologiska pappans samtycke.

Lawline svarar

Hej! Det verkar dessvärre som att Ert fall är komplicerat med hänsyn till att Ni inte är gifta. Det går att adoptera utan föräldrarnas samtycke, om föräldern exempelvis inte varit delaktig i barnets uppväxt, se Föräldrabalkens 4 kap 5a § st 2 http://www.lagen.nu/1949:381 . Enligt 4 kap 7 § innebär dock adoption att barnet anses som barn till adoptanten och inte till dess biologiska föräldrar. Undantaget gäller att om en make adopterat den andre makens barn ska barnet anses som makarnas gemensamma. Det tycks alltså dessvärre svårt att få Era barn att växa upp under samma förutsättningar så länge Ni inte är gifta. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare